2021-07-12 07:35Pressmeddelande

Investerartrio ledd av Petra Tungården går in i start-upen Vakta

Erik Forsberg, vd och grundare av Vakta tillsammans med nya investerartrion
Petra Tungården,
Douglas Hållstrand och Ludwig Hallstensson. Erik Forsberg, vd och grundare av Vakta tillsammans med nya investerartrion Petra Tungården, Douglas Hållstrand och Ludwig Hallstensson.

Investerartrio ledd av Petra Tungården går in i start-upen Vakta som erbjuder väktarutryckning direkt från mobilen

Den svenska säkerhets-innovatören Vakta meddelar idag att man tecknat avtal om investering med Breakfast Ventures som består av entreprenörstrion Petra Tungården, Douglas Hållstrand och Ludwig Hallstensson. Vid sidan av kapital tillför trion bolaget en betydande marknadsföringskraft. Kärnan i Vakta är en mobilapp som knyter samman användaren med tusentals auktoriserade väktare, redo för utryckning om användaren hamnar i en hotfull situation.

”När vi hörde talas om Vakta kände vi direkt att det är en tjänst som kan göra en stor skillnad för människor överallt i samhället. Jag har själv blivit utsatt för både rån och obehagliga situationer på stan och kan verkligen från hjärtat säga att jag önskat att tjänsten funnits tidigare”, säger Petra Tungården. ”Vi kommer gå in i bolaget och ta en aktiv roll, inte minst i marknadsföringen av appen. Tillsammans kan vi erbjuda både nätverk och en bred erfarenhet av att bygga konsumentvarumärken. Vi ser oerhört mycket fram emot att bidra till att skapa en tryggare vardag, inte minst för alla tjejer som tvingas utstå en större känsla av otrygghet”.

Vakta har visionen om att skapa en tryggare vardag till en kostnad som de allra flesta har råd med. Tjänsten är idag tillgänglig i Stockholm och Göteborg men rullas snart ut i flera svenska städer, bland annat Linköping, Norrköping och Malmö. Efter att tjänsten finns i alla de stora städerna väntar en expansion utomlands som nästa steg.

”Tyvärr upplever allt fler svenskar en känsla av ökad otrygghet i samhället, vilket påverkar oss alla negativt. Med Vakta vill vi demokratisera säkerhets- och trygghetsområdet genom att göra en professionell trygghetstjänst tillgänglig för många fler”, säger Erik Forsberg, Vaktas grundare och VD. ”Att vi nu får med Petra, Douglas och Ludwig på resan ger oss en väldig styrka när det gäller att nå ut och snabbare etablera vårt varumärke.

För mer information, vänligen gå in på www.vakta.se eller kontakta:

Erik Forsberg, VD och grundare Vakta                                                                                         E-post: erik.forsberg@vakta.se Telefon: 0733-124 765

Ludwig Hallstensson, Breakfast Ventures                                                                                     E-post: ludde@breakfast.se  Telefon: 073 433 10 60

Om Vakta

Genom ett enkelt grepp i sin smartphone kan användaren kalla på assistans av behörig väktare i situationer där han eller hon känner sig hotad. Allt som behövs är en smartphone, ett mobilt BankID och ett svenskt bankkonto. Vakta erbjuds via ett abonnemang som kostar 99 kr i månaden, då ingår tjänsten gratis för upp till tre barn/ungdomar mellan 10–17 år, samt två fria utryckningar per 12 månader. Genom avtal med Larm Assistans Sverige AB, som har tusentals anslutna behöriga väktare knutna till sig, garanteras att alla larm via Vakta besvaras med utryckning av behörig väktarpersonal inom täckningsområdet. Tjänsten finns för närvarande i Stockholm och Göteborg.