2021-11-25 10:46Pressmeddelande

PM: #aldrigsjälv - ny svensk influencerkampanj sätter ljuset på kvinnors rädsla

#aldrigsjälv - ny svensk influencerkampanj sätter ljuset på kvinnors rädsla

Det svenska safetech-bolaget Vakta som utvecklat trygghetsappen ”Vakta”, har tillsammans med delägaren och influencern Petra Tungården tagit fram en kampanj där Petra och ett gäng vanliga tjejer förmedlar utsattheten många kvinnor upplever. Bolaget erbjuder också alla som behöver, gratis extra trygghet under årets mörkaste månader.

- Att man har sina nycklar knuta i handen är ingen skröna, säger Petra Tungården som själv blivit klockrånad och medverkar i filmen. Jag känner mig tyvärr osäker när jag rör mig ute vilket inte bara beror på rånet utan på att samhället blivit tuffare mot oss tjejer.

Statistik från BRÅ visar att Petra Tungården inte är ensam om att känna otrygghet och rädsla över att bli utsatt för våld eller övergrepp. 38 % av svenska kvinnor mellan 18–64 år känner rädsla över att vistas utomhus i sitt eget närområde kvällstid. Statistik visar också att 32 % av kvinnor 20–24 år under 2019 blivit utsatt för någon form av sexualbrott eller ofredade.

- Med filmen vill vi belysa känslan av utsatthet och rädsla som många tjejer känner. Men för att inte bara prata utan också handla, ger vi alla som ser filmen möjlighet att använda Vakta gratis under årets mörkaste månader. Rent konkret innebär det 6 kostnadsfria månader från och med nu utan några förpliktelser, säger Erik Forsberg, VD på Vakta.

Vakta är en unik svensk app som garanterar omedelbar väktarutryckning till din plats om du känner sig otrygg, hotad eller skulle bli överfallen. Tjänsten är tillgänglig i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Norrköping och kommer att rullas ut i Sveriges alla större städer inom kort för att sedan lanseras internationellt.

#aldrigsjälv finns att se här

För mer information, vänligen gå in på www.vakta.se eller kontakta:

Erik Forsberg, VD Vakta

Telefon: 073-312 47 65          E-post: erik.forsberg@vakta.se

Om Vakta

Vakta är en nyutvecklad svensk trygghetstjänst för privatpersoner. Visionen bakom tjänsten är att skapa en tryggare vardag till en kostnad som de allra flesta har råd med. Kärnan i Vakta är en mobil-app som knyter samman användaren med tusentals auktoriserade väktare, redo för utryckning när användaren behöver hjälp. Genom ett enkelt trygghetsgrepp i sin smartphone kan användaren kalla på assistans av behörig säkerhetspersonal i situationer där han eller hon känner dig hotad, utsatt eller osäker.